Programy niezalecane

Uczelniane Centrum Informatyczne nie będzie w stanie zapewnić pełnego wsparcia dla tych programów:

Zimbra Desktop - program przestał być rozwijany przez twórców.
Windows Mail      - występują, nie rozwiązane przez nas, problemy z tym programem.
 MS Outlook Express      - jest to program przestarzały, firma Microsoft zastąpiła go już innym.

Dlaczego nie wspieramy Microsoft Outlook Express-a?

Historia tego klienta pocztowego sięga czasów jeszcze systemu Windows 98 (a więc 1998r.). Przez kilka następnych lat Outlook Express był dodawany do kolejnych wydań systemu operacyjnego Windows (od Windows 2000, przez Windows Me, aż po Windows XP). Jednak już w kolejnym systemie Microsoftu, jakim była Vista, program nie pojawił się i został zastąpiony nowszym Windows Mail, a później Windows Live Mail. Należy zdawać sobie sprawę, że Outlook Express już w 2006r. (premiera Windows Vista) był programem przestarzałym. Powszechnymi zdarzeniami były uszkodzenia lokalnej bazy danych przechowującej wiadomości, co prowadziło do utraty całej korespondencji. Słabe były też zabezpieczenia przed nieautoryzowanym uruchomieniem szkodliwych skryptów przesyłanych w wiadomościach jako załączniki. Do tego dochodziły nieprzewidywane zachowania interfejsu i jego częste zawieszenia. Los Outlook Express-a został przypieczętowany w 2014 roku, kiedy Microsoft oficjalnie zakończył wspieranie systemu Windows XP. Dziś oznacza to tyle, że korzystanie zarówno z Outlook Express-a jak i samego Windows-a XP staje się niebezpieczne, ponieważ producent nie dostarcza już łatek bezpieczeństwa naprawiających dostrzeżone luki i błędy. Microsoft na swoich stronach również przestrzega przed używaniem Outlook Express-a i zaleca migrację na nowsze oprogramowanie ("Program Outlook Express nie jest już dostępny i firma Microsoft nie świadczy już dla niego pomocy technicznej").

Co należy zrobić?

Najlepszym wyjściem z sytuacji jest zmiana systemu operacyjnego Windows XP na inny, wspierany przez producenta, co automatycznie rozwiąże problem klienta pocztowego. W sytuacji gdy taka zmiana z innych przyczyn nie jest możliwa, zalecamy zainstalować klienta pocztowego niezależnego producenta, który na bieżąco jest aktualizowany, np. Mozilla Thunderbird. Prosimy jednak mieć na uwadze, że sam Windows XP będzie coraz bardziej podatny na ataki szkodliwego oprogramowania.


 

Korzystanie z innych programów do odczytywania poczty jest także możliwe, ale Uczelniane Centrum Informatyczne PŁ  nie dostarcza wsparcia technicznego w zakresie ich obsługi. Praktycznie każdy program pocztowy można skonfigurować do pracy z naszym systemem poczty korzystając z poniższych wskazówek technicznych:

 

Dane konfiguracyjne (dla administratorów)

Informacje techniczne

Oto informacje umożliwiające skonfigurowanie dostępu do systemu pocztowego SPE. Przeznaczone są przede wszystkim dla Administratorów Lokalnych oraz dla tych z Państwa, którzy chcą skonfigurować programy pocztowe inne, niż te, dla których przygotowaliśmy opisy.

Poczta przychodząca

Konfiguracja:
- protokół serwera: IMAP,
- adres serwera: imap.p.lodz.pl,
- zabezpieczenie SSL: tak, wymagane,
- port: 993.

Uwagi:
-
nazwa użytkownika powinna zawierać część domenową (np.   imie.nazwisko@p.lodz.pl, lub nr_indeksu@edu.p.lodz.pl)

Poczta wychodząca

Konfiguracja:
- protokół serwera: SMTP,
- adres serwera: smtp.p.lodz.pl,
- zabezpieczenie SSL: tak, wymagane,
- port: 587 (uwaga: nie dotyczy MS Outlook - patrz uwagi),
- uwierzytelnienie: tak, wymagane: nazwa użytkownika i hasło.

Uwagi:
- nazwa użytkownika powinna zawierać część domenową (np. imie.nazwisko@p.lodz.pl)
- w przypadku klienta Mozilla Thunderbird poprawną opcją zabezpieczeń jest: STARTTLS.
- dla MS Outlook port SMTP ustawiamy na 465. Dotyczy to wersji 2003, 2007, ale zapewne także innych. Jest to spowodowane niepełną zgodnością tych programów ze standardami wysyłania bezpiecznej poczty.

 

Aktualizacja informacji: 04.12.2010