Pytania i odpowiedzi (FAQ)

Czy muszę gdzieś zgłosić chęć skorzystania z Komunikatora?

Nie ma takiej potrzeby. Każdy pracownik PŁ mający aktywne konto pocztowe w domenie @p.lodz.pl automatycznie ma dostęp do Komunikatora.

Czy korzystanie z uczelnianego Komunikatora jest dla pracowników PŁ obowiązkowe?

W odróżnieniu od poczty elektronicznej SPE, korzystanie z Komunikatora nie jest obowiązkowe. Liczymy jednak, że okaże się przydatne szczególnie w kontaktach z najbliższymi współpracownikami.

Czy mogę mieć więcej niż jedno konto w Komunikatorze?

Dla jednej osoby przewidziane jest dokładnie jedno konto Komunikatora. Jest to efektem powiązania Komunikatora z katalogiem użytkowników – Centralnym Systemem Uwierzytelniania i Autoryzacji.

Co specjalnego daje korzystanie z Komunikatora, w porównaniu z ogólnodostępnymi systemami komunikacji błyskawicznej?

Usługa "Komunikator internetowy" zapewnia zwiększoną poufność przekazywania informacji – serwery zlokalizowane są na terenie PŁ, dane nie są przetwarzane ani przechowywane na serwerach firm trzecich. Warto mieć to na uwadze, szczególnie podczas prowadzenia prac badawczych, dla których ochrona własności intelektualnej jest szczególnie ważna lub przy współpracy z podmiotami biznesowymi, wymagającymi od swoich kooperantów zachowywania wysokich standardów bezpieczeństwa informacji.

Czy mogę używać programu, który już mam, zamiast dodatkowo instalować zalecany przez CK?

Technicznie możliwe jest używanie dowolnego programu obsługującego poprawnie protokół XMPP. Należy jednak pamiętać, że Centrum Komputerowe nie udziela wsparcia dla programów innych niż zalecane przez nas. Rozwiązywanie ewentualnych kłopotów będzie leżało wówczas po Państwa stronie.

Nie mogę przesyłać bardzo dużych plików, przy czym niewielkie przechodzą bez problemu.

Wykorzystując zalecane przez nas programy, powinno być możliwe przesyłanie plików o wielkości do 2 GB. W niektórych przypadkach możliwe jest przesyłanie plików większych niż 2 GB, ale zależy to od używanego systemu operacyjnego, cech systemu plikowego i innych możliwych ograniczeń. Kłopoty z przesyłaniem relatywnie małych plików prosimy zgłaszać na BOK (e-mail: bok@p.lodz.pl).

W pracy wszystko jest w porządku, ale mam problemy z używaniem Komunikatora na komputerze w domu.

Prosimy pamiętać, że Centrum Komputerowe PŁ nie ma wpływu na konfigurację sieci w miejscu Państwa zamieszkania. W grę mogą wchodzić rozmaite czynniki, takie jak: zasady stosowane przez dostawców usług internetowych, lokalny firewall, ustawienia konfiguracyjne domowych urządzeń sieciowych (modemy, routery) lub blokady programowe stosowane na prywatnych komputerach. Jeśli, po sprawdzeniu poprawności ustawień, problemy nadal występują, być może konieczny będzie zgłoszenie sprawy swojemu dostawcy usług (np. operatorowi sieci kablowej).

Nie mogę podłączyć się do Komunikatora, a jednocześnie straciłem dostęp do uczelnianego systemu poczty SPE.

Przypadek taki może oznaczać kłopot nie z samym Komunikatorem, ale z samym kontem pracowniczym w Centralnym Systemie Uwierzytelniania i Autoryzacji. Jeśli w tym czasie można bez problemu łączyć się z Internetem, a współpracownicy nie mają podobnych kłopotów, warto zgłosić sprawę na nasz BOK.